Thursday, May 8, 2008

Good Times

Ok, alla har nog råkat ut för bättre och sämre filmer genom åren. Från det att man lånade Tango & Cash med Sylvester Stalone och Kurt Russel till det att man tjuvtittade på Mad Max 2 med Mel Gibson. Rated for violence fanns inte, piratkopiorna fyllde vardagsrummet. Helt underbart enligt mig, en fasa för filmbolag?

Från filmerna som dominerat min ungdom, Karate Kid och Best of The Best med Eric Roberts. (För de yngre läsarna - Julia Roberts blev känd endast efter att hennes äldre bror hjälpt henne med roller).

Eric var stor, han var Best of the Best helt enkelt.

Nostalgisk som man kanske bli såhär när man blir äldre, så fick jag ett sms från Hemmakväll som löd kortfattat att eftersom jag fyllde år fick jag låna en film gratis. Sagt och gjort, tog en snabb vända förbi Hemmakväll och lånade ett exemplar.

Det var som när jag var yngre, spänningen, vilken ska jag ta, vilken har ett "häftigt" fodral? Så ringde telefonen, Wirr ville titta förbi. I luren hör jag han säga, "Jag är nästan utanför".

Panik. Bara plocka en film, en riktigt häftig film måste det vara, Linda lovade se den med mig. Stort, action, horror, vad ska jag ta?

Orginal titel Mammoth
Outbreak - en meteor slår ner på jorden, väcker en ondska som slumrat sedan istiden.

"Are You Prepared For The Ice Rage!"

Häftigt, den blir det. Går mot kassan och sneglar på en backe med film, Rocky för 29kr när man hyr en film. Klockrent - ett måste i varje filmsamling.

Åter i hemmet - 7 dagars lånetid resulterar i att jag inte ser den samma dag. Så till ikväll sparade jag den, bygger upp förväntan. Dvdn startar - filmen börjar rulla direkt.

Det finns filmer som inte klarar sig upp på biograferna, sen finns det film som inte ens var gjord för biograferna. Fördelen med VHS förr i tiden, var att man i varjefall kunde spela över de sämsta filmerna. Den här filmen är för evigt fastetsad på en DVD skiva. Tack gode gud att man inte köpte den.

IMDB besannar mina värsta farhågor - 3,9 i betyg. Hoppar två kapitel in, ett till och så sista kapitlet. Filmen är över, ingen varit gladare än vi.

Piratkopiering, torrent downloads, Direc Connect - alla filmbolags mardrömmar besannade, men för oss som ska se filmen en gudagåva!

Trots det låga betyget så är det inte ens rankat som Top 100 sämsta filmerna, vart är världen påväg?!

/Mr Pirate !

No comments: