Saturday, April 5, 2008

Film maraton

De få lediga dagar man har till övers nuförtiden så har jag en tendens att vara ganska så slutkörd. Häromdagen blev det inte mycket gjort här hemma tyvärr, inte mera än två filmer. Ok, nu tänker ni att det är väl inget maraton. Och det kan ni ha rätt i, men för mig som inte sett så mycket film på sistonde så blev det ett maraton.

Första filmen, som helt konsekvent utspelar sig i ett och samma rum heter "Man from earth" och handlar om ett farväl av vänner innan en förestående flytt. Men denna vän som ska resa bort är lite mera än vad ögat ser, han har överlevt sen grottmänniskornas tid. Så nu berättar han sin historia - ska biologen, arkeologen, psykologen och teologen tro på vad denna man har att berätta?

Se filmen så får du veta. Riktigt bra film och jag får stöd från - IMDB vilka ger den 8,3/10.



Film nr 2 på agendan blev "End of the Spear" som inte riktigt har samma höga sifferbetyg från IMDB som den första. Men genom en stark berättelse och dess sanna skildring faktiskt griper tag.

Storyn handlar om en stam i Ecuadors djungler vid cirka 1970-talet som har rykte om sig att vara extremt våldsamma. Mincayani leder stammen i blodtörstiga hämndaktioner gentemot andra stammar i området men först när ett missförstånd leder till att fem missionärer dör kan en blodig cykel kanske brytas. Att historien är baserad på sanningen gör att man ser det med lite andra ögon. Påminner mig lite om Mel Gibsons film Apocalypto

Jag blev själv förvånad av att det faktiskt fortfarande finns stammar i djungeln här och där som faktiskt inte sett ett flygplan, eller som tror att vi västerlänningar när de väl ser oss (om de någonsin ser en vit man) är demoner eller kannibaler

IMDB gav den 6,8/10 - men jag tycker den är klart sevärd.



No comments: